Tuesday 29 May 2012

DEMOKRASI:mesir lebih baik dari malaysia

 29 Mei: Sistem demokrasi di Mesir kini jauh lebih baik berbanding Malaysia, kata Setiausaha Agung KEADILAN, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.
Katanya, selepas kejatuhan rejim Hosni Mubarak, tiada lagi cengkaman terhadap ‘tiang demokrasi’ seperti badan pilihan raya, polis, media dan seluruh jentera kerajaan.
“Kalau ada cubaan untuk mengongkong institusi ini, rakyat Mesir akan menghalangnya.
“Berbeza di Malaysia, nama sahaja tiang demokrasi, tetapi secara praktisnya dikongkong parti pemerintah.
“Kehakiman, SPR, polis dan seluruh jentera kerajaan diperkuda demi memenuhi impian politik cetek Umno BN,” katanya dihubungi Keadilan Daily.
Beliau mengulas perjalanan pilihan raya presiden Mesir yang sedang berlangsung ketika kini.
Rakyat Mesir pertama kali dalam sejarah berpeluang menyertai pilihan raya bebas selepas sekian lama dikuasai diktator Hosni Mubarak yang disokong tentera.
Ketika pendaftaran dibuka, 23 calon mengesahkan penyertaan mereka untuk merebut kerusi presiden.
Pendaftaran bekas Ketua Perisikan Omar Suleiman yang merupakan penyokong setia rejim Mubarak paling mencuri perhatian walaupun beliau sebelum ini menyatakan tidak akan bertanding.
Dua calon paling popular adalah dari Ikhwanul Muslimin, Mohamed Morsi dan bekas pemimpin Ikwan yang dipecat, Abdel Moneim Aboul Fotouh.
Saifuddin yang merupakan Ahli Parlimen Machang berkata, pilihan raya presiden di Mesir memberikan makna yang sangat signifikan dari sudut amalan demokrasi.
Katanya, kredibiliti institusi pilihan raya mereka menjadi perhatian di peringkat antarabangsa.
“Badan pilihan raya ketika rejim Mubarak sangat berpihak dan menyaksikan parti pemerintah tidak pernah kalah dalam pilihan raya.
“Masa zaman Mubarak boleh dikatakan hampir tiada calon presiden apatah lagi banyak parti politik diharamkan.
“Tetapi kini kita boleh saksikan ramai yang bertanding termasuk Omar Suleiman yang merupakan penyokong setia Mubarak,” katanya.
Kerajaan Malaysia perlu ambil iktibar
Saifuddin berkata, Umno BN perlu mengambil iktibar terhadap situasi politk yang berlaku di Mesir ketika ini.
Menurut beliau, kesedaran rakyat terhadap hak berpolitik tidak lagi boleh diperlekehkan.
“Sekiranya Umno masih memandang rendah hak rakyat, mereka silap besar.
“Situasi yang berlaku di negara-negara Arab yang dikuasi oleh diktator berpuluh-puluh tahun juga boleh tumbang di tangan rakyat. Umno perlu ambil iktibar perkara ini,” katanya.
Mengulas perkembangan politik Malaysia, beliau yakin angin perubahan yang berlaku di negara-negara Arab akan menular di negara ini.
“Angin perubahan semakin kuat dirasai. Keengganan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membubarkan Parlimen bukti jelas Umno BN takut kehilangan kuasa,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Translate's version