Monday 30 July 2012

Rampas baju dalam restoran/tanpa tunjuk kad kuasa:BERSIH 3.O

 Seorang lagi saksi merupakan Penolong Pengurus Restoran Makanan Segera A&W di Cahaya Suria memberitahu, polis memaksa pekerjanya membuka pintu restoran tanpa menunjukkan sebarang kad kuasa pada 28 April lalu.
Nasir Abd Ghani, 41, saksi ke-19 dalam sidang kelapan siasatan awam Bersih 3.0 oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) hari ini.
“Kami menjalankan perniagaan seperti biasa sehingga jam 11.00 pagi dan buka semula selepas himpunan berakhir iaitu sekitar jam 7.00 petang,” kata Nasir.
“Sejurus itu, beberapa pelanggan datang, tapi tidak memakai baju kuning. Mereka makan seperti biasa,” jelasnya.
“Kemudian dalam jam 7 lebih, sekumpulan polis datang mengetuk pintu dan memaksa kami membuka pintu restoran. Malah, salah seorang pekerja dimarahi kerana lambat buka pintu,” kata Nasir.
Ditanya sama ada polis ada meminta kebenaran secara baik atau menunjukkan kad kuasa untuk masuk ke premis tersebut, Nasir menjawab, ‘tidak ada’.
“Setelah pintu dibuka, polis terus meluru ke meja pelanggan,” tambahnya.
“Saya tidak nampak apa-apa tindakan provokasi dari pelanggan yang menyebabkan polis datang menyerbu restoran,” katanya.
Menurutnya, beliau tidak pasti apa yang berlaku sepanjang polis berada dalam premis berkenaan namun hanya terdengar bunyi bising dan mendapati polis beredar selepas itu sambil memegang baju kuning Bersih.
Nasir memberi keterangan di hadapan panel siasatan diketuai Naib Pengerusi Suhakam, Datuk Lake Tee, dibantu Pesuruhjaya, Profesor Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abdul Majid dan Detta Samen.
Badan Peguam dan polis turut hadir sebagai pemerhati.

No comments:

Post a Comment

Translate's version